Tiedote 3.10.2018

03.10.2018

Savunhallinnalla kustannustehokasta potilasturvallisuutta. Stravent Oy toimittaa kohteen 1:een vaiheeseen noin 170 kpl Basic-savukaasurajoittimia syksyllä 2018.

KYS

KYS Uusi Sydän 2025 -projekti kattaa KYSin pääsairaalan vuodeosastotornin peruskorjauksen sekä uuden kymmenenkerroksisen sairaalatornin rakentamisen vaiheittain vuosien 2018 – 2025 aikana. Projektissa toteutettava uudisrakennusosa on laajuudeltaan n. 40 000 brm² ja peruskorjausosa n. 20 000 brm². Projektin kustannusarvio on 164 miljoonaa euroa ja hankemuotona on allianssi. Hankkeen rakennuttaja on Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri, päätoteuttaja Rakennusliike Lapti Oy, LVI-suunnittelusta vastaa Granlund Kuopio Oy ja paloteknisestä suunnittelusta Palotekninen insinööritoimisto M. Kauriala Oy.

KYS Uusi Sydän 2025 -alueen kerroksiin 0-1 sijoittuu poliklinikkatiloja sekä huollon ja logistiikan tiloja. Toiseen kerrokseen sijoittuvat kuvantaminen ja sydäntoimenpideyksikkö. Kerroksissa 3-9 sijaitsevat vuodeosastot. Vuodeosastoille toteutetaan yhteensä noin 400 sairaansijaa, joista 70 % on yhden hengen huoneita.

Basic on helppokäyttöinen savurajoitin, joka tekee asuin- ja majoitustilojen ilmanvaihtojärjestelmien savukaasusuojauksen edulliseksi ja turvalliseksi.

Se ei tarvitse moottoreita, indikointia, ohjausta tai sähkökaapelointia. Järjestelmä mahdollistaa pidemmän ajan evakuoida asukkaat majoitustiloista, koska Basic-savukaasurajoittimen ollessa käytössä palopaineen nousu ja savukaasujen leviäminen ovat hitaampia. Basic-järjestelmän yhteydessä puhaltimet tulee pitää päällä. Tällöin palopaineen nousu hidastuu ja pienenee merkittävästi ja ikkunoiden rikkoutuminen ja yleissyttyminen voidaan jopa välttää.

Basic-savukaasurajoittimet on asennettu mm. Järvenpään Terveystaloon ja Hyvinkään sairaalan uudisrakennukseen.