Tiedote 16.1.2018

16.01.2018

Helsinki-Vantaalla on käynnissä lentoaseman historian mittavin laajennushanke.

Stravent Oy toimittaa Finavia Plazan matkatavarakeskukseen IndAC2-ilmaverhokoneita ja matkustajatuulikaappeihin SensAir-ilmaverhokoneita.

Finavia
Havainnekuva

Kaikkiaan terminaali laajenee 103 000 neliömetrillä ja terminaalin koko pinta-ala 2020-luvun alussa on yli 250 000 neliömetriä. Koko kaukolentoalueen laajennuksen on suunnitellut arkkitehtitoimisto PES-Arkkitehdit. Terminaalin rakennusurakasta vastaa Lemminkäinen ja asematason rakentamisesta Destia. LVI-suunnittelija on Granlund ja putkiurakoitsijana Consti.

Laajennushankkeessa etelä- ja länsisiiven väliin rakentuvasta isosta keskusaukiosta eli Plazasta muodostuu koko laajennuksen sydän. Keskusaukiosta on odotettavissa arkkitehtonisesti vaikuttava tila. Sen jylhät, suomalaisella puulla verhoillut seinä- ja kattorakenteet tarjoavat näyttävät puitteet erilaisille tapahtumille ja ilmiöille.

Aukion ympärille sijoittuvat muun muassa vaihtomatkustajien turvatarkastus, lukuisat myymälät ja ravintolat sekä elämykselliset palvelut. Plazaan tulee uutta matkustaja- ja matkatavaratilaa 25 000 neliömetriä ja sitä tulevat käyttämään lähinnä miljoonat vaihtomatkustajat ja non-Schengen-maihin matkustavat. Aukio avataan alkuvuonna 2019.

Stravent Oy toimittaa Finavia Plazan matkatavarakeskukseen 20 kpl Biddlen IndAC2-ilmaverhokoneita ja matkustajatuulikaappeihin 3 kpl Biddlen SensAir-ilmaverhokoneita (vapaasti roikkuvia). Asennukset tapahtuvat alkukesästä 2018.