Stravent toimittaa Länsimetron Kaitaan, Soukan ja Espoonlahden asemien ilmaverhokoneet
Länsimetron jatko on rakenteilla Espoon Matinkylästä Kivenlahteen. Tekeillä on seitsemän kilometriä pitkä ratalinja ja viisi uutta asemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti.

Havainnekuva
Kaitaan ja Soukan asemien rakennusurakan toteuttaa YIT Rakennus Oy:n ja Are Oy:n työyhteenliittymä. Espoonlahden aseman urakoitsijana toimii SRV Rakennus Oy. Asemien LVI-suunnittelusta vastaa Granlund Oy. Kaitaan aseman arkkitehtisuunnittelun on tehnyt PES-Arkkitehdit Oy, Soukan ja Espoonlahden asemien suunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto ALA Oy.
Biddlen ilmaverhokoneet
Kohteisiin valittiin korkean vaatimustason täyttävät älykkäät ja suorituskykyiset Biddle-ilmaverhokoneet. Stravent toimittaa yhteensä 32 kpl SensAir-ilmaverhokonetta asemien laituritason liukuporras- ja hissiauloihin sekä maantason pääoville vuoden 2020 aikana.
Merkittävimmät laadulliset erot laitteissa ovat SFP-luvussa ja automatiikassa eli kuinka ilmaverhoa ohjataan ja miten se pystyy huomioimaan ovikorkeudet sekä vaihtuvat olosuhteet. Biddle valitaan ja viritetään ovikoon mukaan. Ilmaverhon mitoitusilmamäärä mukautetaan ovikokoon mukaisesti (leveys x korkeus) ja tästä laaditaan laskelmat. Muiden valmistajien laitteissa ei oteta huomioon asennuskorkeutta samalla tavalla eikä laitetta pystytä mitoittamaan samalla tavalla yksilöidysti tietylle ovikoolle.
Vedenkäsittelylaitoksissa on ongelmana laitteistoihin, putkistoihin ja rakenteisiin syntyvä kondensaatio. Kosteuden poistamiseksi tarvitaan tehokasta ilmankuivausteknologiaa.
Suomen ilmasto edellyttää myös rakennustekniikalta toimivuutta äärimmäisissä olosuhteissa. Heikon kohdan muodostavat rakennuksessa olevat aukot. Kylmänä vuodenaikana kaksi äärimmäistä ilmastoa kohtaa toisensa oviaukkojen kohdalla.
Lue artikkeli ilmastointikatosta KunnallisSuomi-lehdestä tästä.
Haluatko oppia suunnittelemaan Ecoclime-ilmastointikatot oikeaoppisesti?