FI EN SE

Stravent toimittaa Länsimetron Kaitaan aseman ilmaverhokoneet


11.11.2019
Uutiset
Stravent

Länsimetron jatko on rakenteilla Espoon Matinkylästä Kivenlahteen. Tekeillä on seitsemän kilometriä pitkä ratalinja ja viisi uutta asemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti.

Kaitaan asemalaituri
Kaitaan asemalaituri, alustava luonnos. Kuva: PES-Arkkitehdit Oy

Kaitaan aseman rakennusurakka käynnistyi lokakuussa 2018, ja aseman ja ratatunnelien louhintaurakka valmistui maaliskuussa 2018. Rakennusurakan toteuttaa YIT Rakennus Oy:n ja Are Oy:n työyhteenliittymä. Urakan arvo on 47 miljoonaa euroa, ja osuus valmistuu testausten jälkeen liikenteelle vuonna 2023. LVI-suunnittelusta vastaa aseman osalta Granlund Oy ja huoltotunnelin ja ratalinjan osalta Ramboll Finland Oy. Aseman arkkitehtisuunnittelun on tehnyt PES-Arkkitehdit Oy.

Pääsisäänkäynnin eli Kaitaantien sisäänkäynnin ympärille rakentuu aikanaan Kaitaan metrokeskuksen asuinkerrostalojen korttelialue. Maantasolla olevasta lippuhallista on suora liukuporras- ja hissiyhteys laituritasolle.

Kohteeseen valittiin korkean vaatimustason täyttävät älykkäät ja suorituskykyiset Biddlen ilmaverhokoneet. Stravent toimittaa 11 kpl ilmaverhokoneita laituritason liukuporras- ja hissiauloihin sekä maantason pääoville vuoden 2020 alussa.

Merkittävimmät laadulliset erot laitteissa ovat SFP-luvussa ja automatiikassa eli kuinka ilmaverhoa ohjataan ja miten se pystyy huomioimaan ovikorkeudet sekä vaihtuvat olosuhteet. Biddle valitaan ja viritetään ovikoon mukaan. Ilmaverhon mitoitusilmamäärä mukautetaan ovikokoon mukaisesti (leveys x korkeus) ja tästä laaditaan laskelmat. Muiden valmistajien laitteissa ei oteta huomioon asennuskorkeutta samalla tavalla eikä laitetta pystytä mitoittamaan samalla tavalla yksilöidysti tietylle ovikoolle.

Biddlen ilmaverhokoneet reagoivat muutoksiin nopeasti vertaamalla ulko- ja sisälämpötilaa sekä puhalluslämpötilaa. Ilmaverhon voimakkuuden säätö perustuu ulkolämpötilaan, ja lämmitystä säädetään sisälämpötilan mukaan. Ei siis lämmitetä turhaan, vaan tarpeen mukaan. Tämä parantaa järjestelmän energiatehokkuutta ja säätö sekä ohjaus ovat aina oikea-aikaisia olosuhteista riippumatta.

03.09.2020

”Kaikkein parasta tässä on tuotannon jatkuvuuden suuri lisäys, joka on parantanut huomattavasti Bakers-konsernin kannattavuutta.”

25.08.2020

Sweco Talotekniikka Oy:n ja Stravent Oy:n pitkän yhteistyön taustalla on suunnittelujohtaja Jussi Ainamon mukaan hyvä tuote, mitoitusten oikeellisuus ja ammattitaito. 

16.06.2020

Meilahden sairaala-alueelle parhaillaan rakentuva Siltasairaala on HUS:in historian suurin rakennusprojekti. Osaksi uuden sairaalan ilmastointijärjestelmää asennetaan yhteensä noin 200 Straventin BASIC-takaisinvirtaussuojaa savukaasujen leviämisen estämiseksi. Yksinkertainen ja varmatoiminen laite toimii asennuksen jälkeen automaattisesti ilman sen suurempia toimenpiteitä.

19.05.2020

Länsimetron kakkosvaihe on rakenteilla Espoon Matinkylästä Kivenlahteen. Tekeillä on seitsemän kilometriä pitkä ratalinja ja viisi uutta asemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti.

Stravent Oy
Piispantilankuja 4
02240 Espoo
(09) 4241 3630
Satanolla Oy